Skandinaviens största galleria, ett landmärke i Stockholm och framtidens shoppingupplevelse. I kväll (12 november 2015), klockan 20.00, slår Mall of Scandinavia (i dag kallat Westfield Mall of Scandinavia) upp dörrarna till sitt över 100 000 kvadratmeter stora köpcentrum. Och förväntningarna är skyhöga.
Här, 7 minuter från Stockholm city med pendeltåg, finns över 200 butiker, Sveriges första kommersiella IMAX och en unik kombination av internationella och exklusiva varumärken, matupplevelser och underhållning.
Jag var på plats i morse på förhandsvisningen och blev, först och främst, helt tagen av den magnifika byggnaden. Arkitekturen är inspirerad av skärgården och elementen jord, vind och vatten. Den är väldigt imponerande. Stjärntorget är till exempel det första du möts av om du kommer via entrén från Solna station. Här finns en 1250 kvadratmeter stor takspegel med infälld belysning som reflekterar människorna på torget nedanför (kommer se helt fantastiskt ut när det lyser upp vintermörkret).
Stjärntorget
Flagship Avenue
Välkommen in! Westfield Mall of Scandinavia har tre olika ingångar och består av fyra avenyer. På det 240 meter långa stråket Flagship Avenue hittar du flaggskeppsbutiker med åtta imponerande meter höga butiksfronter. Det känns väldigt öppet och stort, speciellt med tanke på att man även ser ner till den undre våningen.
Westfield Mall of Scandinavia består av totalt sju våningar. Fyra och en halv är för parkering och resten för detaljhandel. Det är, med andra ord, värt att ta en titt på kartan för att få en överblick över var allt finns.
Här finns allt från lego till lyxiga elbilar.
Genom tolkningar av elementen jord, vind och vatten har arkitekten Gert Wingårdh och hans team skapat tre olika mötesplatser, eller med andra ord tre ”noder”: Wind Node, Earth Node och Water Node. Hitta din favorit och bestäm en ”go to”-mötesplats med familjen och kompisarna.
Wind Node
I Wind Node hittar du bland annat SF, Åhléns och Sveriges första Disney Store.
YEY!
Beautyjunkies, se hit! Nu öppnar äntligen det polska makeupmärket Inglot i Sverige!
På Inglot kan du bland annat plocka ihop din egen palett.
Eller hitta din perfekta foundationnyans. Här finns nämligen en MASSA nyanser att välja bland.
Inte nog med det. Kiko Cosmetics lanserar nu också i Sverige med den allra första butiken i MoS. Hur underbart är inte detta?
Träningssugen? Det finns ett stort sportutbud och även ett Sats på nedre plan. Roligast av allt? Nike öppnar sin första butik i Norden hos Westfield Mall of Scandinavia.
Sveriges första IMAX
SF har 15 biosalonger med en film som börjar rulla drygt varje kvart så att du smidigt kan droppa in på ett spontant biobesök. Det mest omtalade är såklart Sveriges första kommersiella IMAX. Vi fick ett smakprov på IMAX i morse och jag kan bara konstatera: HERREGUD VILKEN SKILLNAD! Jag dog lite i biomörkret. Ljudperfektion, bildperfektion … ja allt gör bioupplevelsen till något utöver det vanliga.
I mitten av jättegallerian ligger stråket The Designer Gallery där exklusiva och etablerade designers som Michael Kors, Other Stories och COS möter nya stjärnskott på designhimlen. Detta är en plats i ständig förändring med olika pop-up butiker.
The Designer Gallery
The Dining Plaza
Och du, glöm food court. I MoS gäller istället The Dining Plaza, Stockholms största restaurangkluster där du hittar 22 olika restauranger med matupplevelser från hela världen.
Det mest spektakulära är taket som pryds av 3 500 rör som bildar ett hav av ljus och skiftar likt ett norrsken över restaurangerna. Det är verkligen superfint och väldigt fotovänligt.
Lekfulla detaljer
Om ni undrar över de färgglada klossarna vid ena entrén så är svaret: Ja, man får sitta på dem.
Framtidens shoppingupplevelse
Vad är då framtidens shoppingupplevelse? Den är smidigare, roligare och självklart digitaliserad. Med Westfield Mall of Scandinavias app kan du bland annat enkelt hitta din parkeringsplats bland de 3 700 olika parkeringsplatserna, se var dina vänner är i köpcentrumet eller klicka och beställa mat. Till exempel.
Självklart finns det också gott om laddningsstationer så att du smidigt kan ladda både mobil och dator. Jag har, på riktigt, inte sett något ställe som är så välfyllt med eluttag. Det finns i stort sett överallt!
Westfield Mall of Scandinavia – En destination i sig själv
Sammanfattning
Det råder ingen tvekan om att Westfield Mall of Scandinavia är väl värd ett besök. Eller rättare sagt flera. Nu bor faktiskt nästan en tredjedel av Sveriges befolkning inom 90 minuters köravstånd från Westfield Mall of Scandinavia. Men det spelar ingen roll om du är från Stockholm, norra Sverige eller Europa. Det är en destination i sig själv. Ett landmärke och något vi Stockholmare, svenskar och skandinaver kan vara sjukt stolta över.
Jag kan inte annat än säga att jag är sjukt imponerad av Westfield Mall of Scandinavia och ser fram emot att shoppa, äta gott, möta kompisar, jobba på något mysigt fik och framförallt även att gå på IMAX där. Jag är även så glad över att äntligen ha en självklart destination att rekommendera för alla Stockholmsbesökare som vill ha tips på saker att se och göra. Här finns typ allt. I en väldigt snygg förpackning dessutom.