… hittar du mig och min blogg i kapitel 2. Drivhuset kontaktade mig i våras och frågade om jag ville medverka i deras nya entreprenörsbok angående mina erfarenheter av Business Model Canvas (BMC). Det ville jag självklart! BMC är ett helt fantastiskt verktyg som används för att utveckla sin affärsmodell, hitta nya möjligheter och skapa en bra översikt över affärsidéns logik.
Jag använde dels verktyget i Drivhusets Förinkubatorprogram hösten 2012 men fick även mycket användning för den i våras i programmet Starta Farsta. Till skillnad från en affärsplan ger BMC dig en betydligt bättre översikt över verksamhetens logik med kundrelationer, kundsegment, kanaler och intäktsflöden.
Jag har bara bläddrat i ”Loopa Affärsutveckling För Entrprenörer” lite snabbt. Men jag måste definitivt ta och läsa den här boken senare i höst (det säger en hel del eftersom jag nästan aldrig läser böcker frivilligt nuförtiden). Boken innehåller lättlästa och superintressanta kapitel som inspirerar en till att våga ta steget och förverkliga sin idé samt visar hur man kan driva sin affärsidé till kundsuccé.
Säg till om ni är intresserade av att veta mer om BMC! I så fall kan jag fixa ett inlägg om bara det och visa mer praktiskt hur jag använt affärsutvecklingsverktyget samt hur jag tänker fortsätta jobba med det i mitt företag 🙂