Här kommer en hel drös med bilder från helgen i Milano! Det är långt ifrån alla bilden, men maten och shoppingen är ett kapitel för sig – så ni får stå ut med fler inlägg framöver. 😉

Jag och min kille åkte till flygplatsen med bil vid fyratiden på morgonen i fredags. Planet skulle gå 07:45 och vi ville ha gott om tid på oss.

Jag sminkade mig på Arlanda, eftersom det var tidigt på morgonen och lite kyligt hade jag på mig scarf, leggings och jacka – något som snabbt åkte av när vi mellanlandade i München.

På planet på väg till München där vi mellanlandade 09:55 på fredagsmorgonen.
Planet till Milano gick 11:10 så vi strosade runt på flygplatsen i Tyskland i en timme.

Vi var spända och glada på planet. Dessutom bjöds det på snacks på båda flygresorna. Sweet!

Från Malpensa flygplats tog vi oss med buss till Milano Central. En enkelresa kostar ca 7.5 € och resan tar ungefär en timme.

Vi hann se en hel del längs vägen till centralen. Allt från fina bostadsområden till slum och imponerande italienska byggnader.

Klockan var nog runt tvåtiden när vi kom fram till vårat hotell. Hotellet vi bodde på heter Amadeus Hotel och ligger bara några hundra meter från centralen. Det tog dock en stund att hitta dit eftersom alla vi pratade med var JÄTTEDÅLIGA på engelska.

Vi checkade in på hotellet, lämnade väskorna och gav oss ut igen.

Vi gick i kanske fyrtio minuter och kom efter att ha frågat oss fram och fått beskrivningar på italienska – fram till en av Milanos finaste gator: Via Della Spiga.

Längs den gatan finns massor av fina butiker och nästan alla går runt med märkeskläder.

Efter att ha gått runt i några timmar satte vi oss på ett mysigt italienskt café och beställde varsin pizza.
Jag drack coca cola ur en lång och smal colaburk. Här i Sverige har vi ju 33cl cola i korta och tjocka burkar. 😛

Efter det tog vi tunnelbanan till Corso Buenos Aires, en gata fylld med fler butiker. Vi hade tänkt ta oss till en märkesoutlet men rätt som det var öppnade himlen sig och regnet öste ner.
Det regnade till och med in i butiken som vi sprang in i.

Det slutade med att jag köpte en skjorta och ett paraply från butiken vi sprang in i av en slump. Eftersom klockan hade blivit rätt mycket tog vi tunnelbanan tillbaka till centralen och satte oss på en bar.

Där hade vi trevligt och snackade tills vi blev trötta och gick över till vårt hotell som ligger på andra sidan gatan.

Hotellrumet var rätt mysigt trots de fula färgerna (gult, brunt och grönt). Vi tittade en stund på italiensk tv innan vi somnade. Bland annat såg vi en stund på Pretty Woman som såklart var dubbat till italienska. Kanske är det en stor anledning till att alla vi träffade var så dåliga på engelska? Allt är ju dubbat på tv!

Nästa morgon steg vi upp rätt tidigt, åt frukost på hotellet och köpte varsitt endagarskort för buss och tunnelbana i Milano. Ett sånt kort kostar 3 € så det är helt klart värt det (en enkelresa går på 1 €).

Det var lite läskigt att åka buss i ett helt annat land. Det var ingen som riktigt kunde hjälpa oss med vägbeskrivningen till outleten som vi tänkte besöka först. Därför chansade jag och älsklingen på vart vi skulle hoppa av.

Det visade sig att vi chansade rätt! För efter en liten promenad var vi framme vid en riktigt stor outlet som helt klart var värd ett besök (även om jag bara shoppade en kofta).

Därefter tog vi oss in till den gyllene triangeln och katedralen igen.

Vi gick runt i flera timmar och tittade på alla märkeskläder. Fötterna värkte när vi satte oss på tunnelbanan hem till hotellet igen.

Vi käkade middag på en restaurang vid centralen, lämnade alla shoppingfynd på hotellet och satte oss sedan på en uteservering för att ta en drink och njuta av Italien. 🙂

Jag köpte bland annat ett par superfina Stone Island-jeans som jag var tvungen att sätta på mig när vi kom till hotellet. Simon satte på sig sin nyinköpta Stone Island-tröja så att vi matchade varandra (Stone Island är Simons favoritmärke! ♥).

Det var riktigt kul att sitta med älsklingen på uteserveringen, men tråkigt att det var sista natten i Milano. Haha score för mitt fina face till höger! 😛

I söndags checkade vi ut från hotellet några minuter innan tolv. Vi gick sedan till centralen där vi spontanhoppade på första bussen mot flygplatsen. Det regnade och busschauffören vinkade åt vårt håll så vi tänkte att det var lika bra att spendera tiden på flygplatsen (än att släpa runt med våra väskor i regnet i Milano).

Nu åkte vi till en annan flygplats i Milano – Linate. Resan dit var mycket kortare än resan från den andra flygplatsen (en enkelresa kostar 4 €).

Vi åt lunch på Donken på flygplatsen och satte oss sedan på ett mysigt fik där vi drack kaffe och löste korsord. Eftersom vi hade en del Euro och tid kvar tills planet skulle gå (flyget var dessutom försenat på grund av åska) passade vi på att köpa lite billiga saker på taxfree.

Lufthansa bjuder typ alltid på snacks.

Resan till Frankfurt gick snabbt och bra. I Frankfurt blev det dock stressigt eftersom planet till Sverige väntade på oss, så vi kastades in i en buss och fick springa upp och ned för trappor.

Det var hur som helst en riktigt trevlig och mysig resa! Jag kan varmt rekommendera alla som är sugna på att åka till Milano att åka dit.

Visst kan det kännas stressigt att åka iväg i bara två dagar – men man hinner se mycket samtidigt som man får över mer pengar på shopping än om man skulle vara borta ännu längre. 😉